Placinta de vara a la Jenika – Reteta

Posted: 11 august 2009 in Retete a la Jenika
Etichete:

Cum nu imi place si nu imi sta in caracter sa raman dator sub nici o forma , la rugamintea unor doamne deosebite si foarte dragute cu mine insumi , am decis sa imi incalc juramantul depus la inceputul acestei povesti si voi demitiza cateva din retetele mele.

Placinta de vara a la Jenika

Pentru 8 portii( portii de restaurant sau daca se doreste se pot portiona 6 portii mari)

1 tava yena sau un vas de pirex

Ingrediente:

1 conopida medie

5 bucati brocoli

3 morcovi mari

3 cartofi albi sau rosii de marime medie

200 gr branza telemea de oaie sau vaca

100 gr cascaval sau orice alt tip de branza

100 ml smantana

3 oua

Pentru aluat:

200 gr faina alba

50 ml ulei


zahar , miere de albine , sare , drojdie proaspata sau instantanee , praf de copt , apa , cimbru , oregano sau condimente la gustul propriu

Preparare

Intr-un vas de inox sau de plastic , sau pe masa de lucru , se cerne faina alba. La orice preparare sfatul meu este ca daca se foloseste faina ca ingredient sa o cerneti. Nu va doriti surprize in reteta voastra. Separat se amesteca drojdia proaspata sau instantanee cu o lingurita de zahar si doua de miere de albine , plus doua lingurite de praf de copt( praful de copt indiferent de reteta se stinge cu putina zeama de lamaie sau cu putin otet). Totul se amesteca pana la obtinerea unei paste cu putina apa calduta, dar nu fierbinte. Acest amestec se toarna in mijlocul fainii . Se adauga sarea si condimentele uscate , cimbru si oregano in cazul meu , uleiul   si se framanta. Din experienta proprie daca dorim un aluat pufoas si placut ca rezultat la coacere ,  trebuie framantat circa 10 minute pana la capatarea unui aspect compact care nu se lipeste de degeta sau masa de lucru. Aluatul gata framantat se lasa la dospit pana la dublarea volumului sau. Ajunsi in acel punct , vom realiza degazifierea aluatului prin o a doua etapa de framantare de circa 10 minute , dupa care va urma o alta etapa de repaus pentru aluat de circa jumatate de ora.

In tot acest timp de repaus pentru aluatul pus la dospit , intr-o oala medie sau mare , se pune apa la fiert , la care se adauga doua linguri de ulei , sare, precum si condimente in functie de aroma pe care o dorim. Eu am folosit in continuare cimbru si oregano plus doua prafuri de condiment de pui.

In momentul in care apa a inceput sa fiarba putem sa incepem preparea legumelor. Brocoli si conopida precum si morcovii , le vom fierbe intregi maxim 8 minute din momentul in care le-am pus la fiert. Ele se vor termina de gatit o data cu placinta. Cartofii se fierb pana in momentul in  care furculita sau cutitul pot intra cu usurinta in ei. Nu aruncati apa ramasa dupa procesul de fierbere. Mereu spun asta. Strecurata si racita si mai apoi pastrata in frigider intr-un recipient de plastic acoperit se poate folosi cu multa suscces la realizarea se supe sau sosuri.

Legumele se toaca marunt sau in cazul meu pentru o mai mare rapiditate si cum este o placcinta de vara unde dorim sa avem si textura dar si o culoare placuta la prezentare , am dat toate legumele pe razatoare.

Legumele date pe razatoare se amesteca intr-un castron sau vas de bucatarie cu ouale , smantana si branza telemea data in prealabil pe razatoare. toata aceasta compozitie sa sareaza si se condimenteaza dupa gustul fiecaruia. Eu am mai adaugat si o legatura de patrunjel cret taiat foarte fin.

Ajunsi la acest punct , ne ocupam de aluatul care ne asteapta si pe masa de lucru , intindem o foaie din tot aluatul rezultat. Foaie trebuie sa cuprinda toti peretii vasului in care vom coace placinta si de asemeni partea superioara a placintei. Asa ca desi o sa para subtire sau foarte subtire intindeti bine aceasta foaie.  Vasul pirex sau de yena , sau chiar si o tava de coacere normala , desi nu recomand mult asta , se unge bine ori cu foarte putine grasime vegetala , adica margarina sau cu ulei. Asezam foaia de aluat in tava si turnam jumatate din compozitia de legume , oua,  branza si smantana peste foaie. Jumatate din cascavalul ras sau feliat foarte subtire , se aranjeaza peste primul star de compozitie dupa care punem si restul de compozitie. Inainte de a impaturi bine de tot placinta noastra punem deasupra compozitie si restul de cascaval ras sau feliat. Aluatul se impatureste bine si pararea mea este ca nu e nevoie de multa arta pentru asta deorece dorim obtinerea unui aspect rustic. Cuptorul se preincalzeste pentru 5 minute la 350 °F sau 170 grade Celsius. Timpul de coacere este de circa 20 de minute , insa experienta imi spune ca in momentul in care aluatul din parte superioara a inceput sa capete o culoare aurie si datorita coacerii prealabile a legumlor , placinta noastra este gata.

dscf0762

Pofta mare!!

Comentarii
  1. Inah spune:

    ai, ca nu e mare nenorocire cu desecretizarea asta…
    in plus, tu profiti.
    cand iti muti fizicu in tara…..doamnele dragute o sa te pupe cu foc.
    bine?

Lasă un comentariu